„Policz i nie przelicz się!”

Wystartowała kampania UOKiK „Policz i nie przelicz się!”

„Policz i nie przelicz się!” startuje kampania Prezesa UOKiK

  • Dziś, 6 września, startuje ogólnopolska kampania społeczna Prezesa UOKiK pod hasłem „Policz i nie przelicz się!”.
  • Prezes Urzędu Tomasz Chróstny ostrzega w niej przed ryzykiem utraty oszczędności i apeluje o rozważne podejmowanie decyzji inwestycyjnych i finansowych.
  • Zanim zdecydujesz policz i nie przelicz się!

[Warszawa, 6 września 2021 r.] Ryzyko wiąże się z każdą inwestycją. Jest tym większe, im wyższego oczekujesz zysku oraz im mniej przemyślane podejmujesz decyzje. Aby zwrócić uwagę społeczeństwa i zwiększyć świadomość na ten temat, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny zainicjował kampanię pod nazwą „Policz i nie przelicz się!”, która rozpoczyna się dziś. Ostrzega w niej przed ryzykiem utraty oszczędności i apeluje o rozsądne decyzje finansowe.

― Obecna sytuacja społeczno-gospodarcza skłania konsumentów do zwiększonej aktywności inwestycyjnej. Niskie stopy procentowe zachęcają do zakupu nieruchomości na kredyt, a także do lokowania środków w akcje, obligacje korporacyjne, fundusze inwestycyjne czy inwestycje wysokiego ryzyka, np. kryptoaktywa. Tego typu decyzjom finansowym i inwestycyjnym towarzyszą bardzo realne ryzyka, o których jako konsumenci potrafimy zapominać, w szczególności gdy jesteśmy kuszeni rzekomo atrakcyjnymi ofertami. Stąd hasło kampanii „Policz i nie przelicz się!”. Zanim zainwestujesz swoje oszczędności lub zaciągniesz wieloletnie zobowiązania finansowe przeanalizuj zagrożenia, uwzględnij zmianę warunków oraz Twojej sytuacji materialnej. Przeanalizuj wszystkie koszty, uwzględnij wzrost stóp referencyjnych oraz różne scenariusze, które mogą doprowadzić do spadku wartości Twojej lokaty kapitału. Następnie odpowiedz sobie na pytanie: ile możesz stracić, czy zachowasz płynność finansową i czy będziesz w stanie spłacać raty za parę lat wyjaśnia Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

Spoty kampanii Prezesa UOKiK „Policz i nie przelicz się!” ostrzegają przed realną stratą zainwestowanych środków oraz zwracają uwagę na ryzyko braku możliwości spłaty kredytu w przypadku wzrostu stóp procentowych, a także spadku wartości nieruchomości jako przedmiotu zabezpieczenia kredytu.

Inwestowanie

Zmiany poziomu inflacji, a także niskie oprocentowanie depozytów mogą skłaniać konsumentów do poszukiwania wyżej oprocentowanych form zarabiania i oszczędzania, takich jak giełda, fundusze inwestycyjne, obligacje korporacyjne czy też kryptoaktywa. Przed lokowaniem środków finansowych konsumenci powinni policzyć, ile pieniędzy przeznaczają na bieżącą konsumpcję oraz określić kapitał, jaki mogą przeznaczyć na inwestowanie. Nie bez znaczenia jest również ocena ryzyka i dywersyfikacja narzędzi, które mają pomnożyć nasze oszczędności. ― Najważniejsze jest zachowanie czujności przy wyborze przedmiotu inwestycji. Dziś wielu przedsiębiorców próbuje przekonywać konsumentów, że to właśnie dzięki współpracy z nimi będą mogli dobrze zarobić na inwestycji. Przestrzegamy konsumentów przed podejmowaniem pochopnych decyzji. Każda inwestycja, szczególnie ta obiecująca atrakcyjny zysk przy rzekomo niewielkim ryzyku, jutro może przynieść realną stratę. Warto dokładnie policzyć, czy np. będziemy w stanie pogodzić się z tymczasowym spadkiem lub utratą oszczędności ― informuje Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Zakup nieruchomości

Obawy konsumentów o spadek wartości ich oszczędności, a także niskie oprocentowanie kredytów, mogą skłaniać do inwestowania w nieruchomości. Prezes UOKiK zwraca uwagę, że takie inwestycje także mogą stanowić istotne zagrożenie dla interesów konsumentów. Myśląc o zakupie nieruchomości na kredyt, konsumenci muszą pamiętać, że w przyszłości ceny nieruchomości mogą się obniżyć, a stopy procentowe wzrosnąć. W efekcie raty kredytu będą o wiele wyższe, a wartość nieruchomości będącej zabezpieczeniem kredytu – może być niższa. W takiej sytuacji warto zwrócić uwagę na postanowienia umowy kredytowej, określające kroki, jakie w takiej sytuacji może podjąć bank kredytujący zakup nieruchomości ― informuje Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Decydując się na inwestycję w nieruchomość, należy zatem dokładnie przeanalizować nie tylko ofertę inwestycyjną, ale także własną sytuację finansową i możliwości w perspektywie kilku lat.

Zanim zdecydujesz – policz i nie przelicz się!

  • Nie podejmuj pochopnych decyzji i nie działaj pod wpływem emocji dokładnie i na chłodno przeanalizuj zyski i ryzyka.
  • Nie decyduj się na inwestycję w momencie, gdy jesteś zadłużony – rozważ, czy to nie jest dobry moment na wcześniejszą spłatę zobowiązań finansowych jeśli tylko dysponujesz nadwyżką pieniężną.
  • Inwestuj rozsądnie, czyli w miarę własnych możliwości, przeznaczając tzw. wolne środki, a nie te istotne, zarezerwowane na cele życiowe.
  • Przeanalizuj obecną sytuację, ale przygotuj także plan działania na przyszłość, zwłaszcza w razie wystąpienia potencjalnych problemów skutkujących zmniejszeniem dochodów.
  • Dywersyfikuj swoje finanse nie inwestuj wszystkiego w jedną inwestycję, pamiętaj również o potrzebie utrzymania płynności finansowej.
  • Pamiętaj, to Ty zarządzasz swoimi finansami i to Ty poniesiesz wszystkie konsekwencje nieprzemyślanych decyzji – nigdy nie podejmuj decyzji pod wpływem impulsu, „tu i teraz”.

O kampanii Prezesa UOKiK

Działania informacyjno-edukacyjne przyczyniają się do zwiększenia świadomości i bezpieczeństwa konsumentów. W ramach kampanii edukacyjnej „Policz i nie przelicz się!” UOKiK przygotował dwa 30-sekundowe spoty przeznaczone do emisji w telewizji, radio i internecie. Spoty od 6 września są emitowane nieodpłatnie w mediach publicznych w oparciu o art. 31 c ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, a także u nadawców komercyjnych, którzy zgodzili się na wsparcie kampanii na warunkach niekomercyjnych (bez pobierania wynagrodzenia).

Zachęcam do włączenia się w kampanię media, instytucje i organizacje pozarządowe. Wszelkie formy wsparcia kampanii umożliwią dotarcie do szerokiego grona odbiorców i wpłyną na poprawę bezpieczeństwa konsumentów ― mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

Spoty kampanii „Policz i nie przelicz się!” i materiały do pobrania dostępne są na stronie UOKiK.

Dodatkowe informacje dla mediów:

Biuro Prasowe UOKiK
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel.: 22 55 60 246
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Twitter: @UOKiKgovPL

Powrót na początek strony