Wycinka drzew.

Informacje o zmianie zasad w 2025 r. dotyczących wycinki drzew.

Zasady wycinki drzew
Zgodnie z art. 83 ust. 1 ustawy o ochronie przyrody z wnioskiem o uzyskanie zezwolenia na usunięcie drzew / krzewów może wystąpić posiadacz nieruchomości (jeśli nie jest właścicielem, do wniosku dołącza się zgodę właściciela) albo właściciel urządzeń, o których mowa w art. 49 § 1 Kodeksu cywilnego (jeżeli drzewa / krzewy zagrażają funkcjonowaniu tych urządzeń).


Zezwolenie na usunięcie drzew lub krzewów nie jest wymagane w odniesieniu do: krzewów rosnących w skupisku, o powierzchni do 25 m2;

  • krzewów na terenach pokrytych roślinnością pełniącą funkcje ozdobne, urządzoną pod względem rozmieszczenia i doboru gatunków posadzonych roślin, z wyłączeniem krzewów w pasie drogowym drogi publicznej, na terenie nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków oraz na terenach zieleni;
  • drzew / krzewów, które rosną na nieruchomościach stanowiących własność osób fizycznych i są usuwane na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej - w tym przypadku jest jednak wymagane dokonanie zgłoszenia zamiaru usunięcia drzewa;
  • drzew lub krzewów owocowych, z wyłączeniem rosnących na terenie nieruchomości lub jej części wpisanej do rejestru zabytków lub na terenach zieleni;
  • drzew, których obwód pnia na wysokości 5 cm nie przekracza:

80 cm – dla topoli, wierzb, klonu jesionolistnego i srebrzystego,

65 cm - dla kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej i platanu klonolistnego,

50 cm - dla pozostałych gatunków drzew.

Zgłoszenie zamiaru usunięcia drzewa powinno zawierać:

  • imię, nazwisko i adres zgłaszającego – właściciela nieruchomości,
  • oznaczenie nieruchomości, z której drzewo ma zostać usunięte nr ewidencyjny działki, nr obrębu, nazwę ulicy,
  • rysunek lub mapka określająca usytuowanie drzewa na nieruchomości,
  • w przypadku prowadzenia sprawy przez pełnomocnika - oryginał lub uwierzytelniony odpis pełnomocnictwa.

Termin i sposób załatwienia zgłoszenia:

1. W terminie 21 dni od dnia doręczenia zgłoszenia organ dokonuje oględzin w terenie w celu ustalenia nazwy gatunku drzewa i obwodu pnia drzewa mierzonego na wysokości 5 cm od poziomu gruntu, a w przypadku, gdy na tej wysokości drzewo:

♦ posiada kilka pni – obwodu każdego z tych pni,

♦ nie posiada pnia – obwodu pnia poniżej korony drzewa.

2. W terminie 14 dni od dnia dokonania oględzin organ może, w drodze decyzji administracyjnej, wnieść sprzeciw.

3. W przypadku niekompletnego zgłoszenia zamiaru usunięcia drzewa (nieposiadającego danych identyfikujących osobę zgłaszającą, nieruchomość lub bez załącznika graficznego) organ w drodze postanowienia nakłada obowiązek jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia. Nałożenie przez organ obowiązku uzupełnienia zgłoszenia w trybie postanowienia przerywa bieg terminu na wniesienie sprzeciwu.

Wymagane dokumenty przy zezwoleniu:

1. Wniosek o zezwolenie na usunięcie drzew/krzewów zawierający:

♦  imię, nazwisko i adres albo nazwę i siedzibę posiadacza oraz właściciela nieruchomości albo właściciela urządzeń, o których mowa w art. 49 § 1 Kodeksu cywilnego,

♦  oznaczenie terenu, na którym rośnie drzewo lub krzew – określenie numeru ewidencyjnego gruntów, nazwę ulicy, numer posesji,

♦  nazwę gatunku drzewa lub krzewu przeznaczonego do usunięcia,

♦  wielkość powierzchni, z której zostaną usunięte krzewy,

♦  obwód pnia drzewa mierzony na wysokości 130cm, a w przypadku, gdy na tej wysokości drzewo posiada kilka pni – obwód każdego z tych pni, natomiast gdy drzewo nie posiada pnia – obwód pnia bezpośrednio poniżej korony drzewa,

♦  przyczynę i termin zamierzonego usunięcia drzew lub krzewów,

♦  wskazanie czy usunięcie wynika z celu związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej.

2. Oświadczenie o posiadanym tytule prawnym do władania nieruchomością, składane pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.

3. Oświadczenie o posiadanym prawie własności urządzeń (dotyczy właścicieli urządzeń o których mowa w art. 49 § 1 Kodeksu cywilnego).

4. Oświadczenie o udostępnieniu informacji, o której mowa w art. 83 ust. 4 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (dotyczy spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych).

5. Rysunek, mapa albo wykonany przez projektanta posiadającego odpowiednie uprawnienia budowlane projekt zagospodarowania działki lub terenu w przypadku realizacji inwestycji, dla której jest on wymagany zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane, określające usytuowanie drzewa lub krzewu w odniesieniu do granic nieruchomości i obiektów budowlanych istniejących lub projektowanych na tej nieruchomości.

6. Zgoda właściciela nieruchomości, na której rosną drzewa / krzewy, o ile posiadacz nieruchomości nie jest jej właścicielem (nie dotyczy użytkowników wieczystych, spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, zarządców nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa, posiadaczy nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym).

7. Dokument potwierdzający, iż osoba/y podpisująca wniosek jest upoważniona do reprezentowania jednostki (np. KRS, uchwała o powołaniu zarządu wspólnoty mieszkaniowej).

8. W przypadku prowadzenia sprawy przez pełnomocnika, wnioskodawca dołącza oryginał lub poświadczony za zgodność z oryginałem odpis pełnomocnictwa.

9. Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach albo postanowienie w sprawie uzgodnienia warunków realizacji przedsięwzięcia w zakresie oddziaływania na obszar Natura 2000, w przypadku realizacji przedsięwzięcia, dla którego wymagane jest ich uzyskanie zgodnie z ustawą z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, oraz postanowienie uzgadniające wydawane przez właściwego regionalnego dyrektora ochrony środowiska w ramach ponownej oceny oddziaływania na środowisko, jeżeli jest wymagana lub została przeprowadzona na wniosek realizującego przedsięwzięcie.

10. Projekt planu nasadzeń zastępczych/przesadzeń, jeżeli są planowane – wykonany w formie rysunku, mapy lub projektu zagospodarowania działki wraz z informacją o liczbie, gatunku lub odmianie drzew lub krzewów oraz miejscu i planowanym terminie ich wykonania.

Termin i sposób załatwienia wniosku o zezwolenie:

Wydanie decyzji administracyjnej następuje w terminie miesiąca od daty wpływu wniosku, a w sprawach szczególnie skomplikowanych w terminie do dwóch miesięcy.

Opłaty:

17 zł – opłata skarbowa za pełnomocnictwo (w przypadku, gdy wnioskodawca działa przez pełnomocnika).

Wnioski proszę przesyłać na adresy mailowe: sekretariat@gminaposwietne.eu

Wycinka drzew

Powrót na początek strony